دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آموزش بازیگری - این قسمت : مبحث فن بیان

آموزش بازیگری - این قسمت : مبحث فن بیان

سلام

باید بدونید که در دنیای بازیگری یکی از مهمترین مباحث آموزش فن بیان می باشد.

حال باید به این سوال پاسخ داد که : چگونه بیانی جذاب و تاثیر گذار داشته باشیم؟

طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن مطلب مرتبط طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن

"زبان خود را اصلاح کنید تا بخت و اقبال شما لطمه نخورد"- *شکسپیر*


(تاکید وتکیه)

تاکید ها وتکیه ها در کلام وبیان ،مانند آکسان ها در یک قطعه موسیقایی نت های خاصی را

 برجسته و نمایان ترمی سازند.تاکید وتکیه در بیان هماهنگی خاصی را نسب به زیروبمی وسرعت با هم لازم وملزوم می باشند که ادقام هوشمندانه وآگانه ای سه عنصر می باشد که در انتهای به تولید صدا  ختم می شود.

از میان سه تکنیک فوق تاکید وتکیه صحیح بر روی کلمات مهم می تواند به فاش سازی مفاهیم رونی وواقعی دیالوگ منجر شود.«مارگارت

 وبستر از مدرسان تئاتر » این روش را روش تلگرام می نامد.او به هنرجویان خود می گوید که مفهوم کلام شکسبیر همان است که می گویدوآنچه می گوید مفهوم واقعی کلام او می باشد او معتقد است که متکلم وبازیگر باید بتواند با حداقل واژگان اندیشه درونی دیالوگ را به

 شنونده منتقل سازد.در واقع این حداقل واژگان همان کلماتی هستند که باید برای تاکید انتخاب شوند واین انتخاب درست وآگاهانه می باشد که کلام را آشکار ونمایان کرده ودر چشم شنونده کلم را متصور می سازد.

آنچه باعث ایجاد شدت وتاکید در صدای انسانی می شود فشار کنترل شده بازدم بر تارهای صوتی می باشد که این کار خود مهارت وتمرین های

 خاص خود را می طلبد.تاکید ها وتکیه ها اصولا در یک جمله بیشتر از دو کلمه نباید باشد (البته به بلندی یا کوتاهی جمله بستگی دارد)مثلا اگر بخواهید بگویید «فردا شب به رستوران می رویم وغذایی لذیذ سفارش می دهیم »اگر قصد دارید رستورتن را در ذهن مخاطب بکنجانید بهتر است دو کلمه رستوران ولذیذ را محکم تر وموکد بیان کنید ویا هر کلمه دیگر که برایتان مهمترمی باشد.همیشه در تاکید ها به بار معنایی واحساسی کلمات نیز توجه کنید که تاثیر زیادی در انتقال احساس وبیان شما دارد .گاهی مواقع ادای بلند ویا بااحساس ونیز آرام اما پرطنینِ یک کلمه موقعیت های موفقیت آمیزی را در ارتباط وبیان شما پدید می آورد.


(حجم صدا)

برای گوینده وسخنران شاید صدای پر قدرت برای بیان وتکلم از اهمیت بالایی برخوردار باشد.


 البته امروزه دستگاههای الکترونیکی هر نوع صدایی را پر قدرت می‌کند. اما مکان‌هایی هست که شما میکروفن در اختیار ندارید. مانند کلاس که شما باید تلاش کنید با در اختیار داشتن وضع صدایتان آنرا متناسب با مکان بکار ببرید. بسیاری از عوامل و موانع وجود دارد که شما لازم است با آگاهی از آنها صدایتان را تناسب ببخشید.


کمیت و کیفیت حضور افراد در محیط، صدای خارج از محیط، وضع انعکاس صدا در فضا و موارد دیگر.

اگر شما در جایی زیاد بلند صحبت کنید مخاطبان ممکن است شما را بی‌ادب تلقی کنند اگر خیلی ملایم صحبت کنید ممکن است مطالب شما تفهیم نشود.


یادتان باشد که همیشه صدایتان برای خودتان بلند تر از آن است که به شنونده می‌رسد. به محض اینکه شروع کردید به صحبت، به افرادی که در عقب هستند نگاه کنید اگر ابهامی در چهره دارند بدانید که باید بلندتر صحبت کنید.


( مکث)

مکث وسکوتِ به جا در جمله ویک سخنرانی یکی از کارآمد ترین ابزارهای تاثیر گذاردر دست متکلم می باشد . یک لحظه سکوت به جا گاهی می تواند بهتر از یک سخنرانی عملکرد موفق داشته باشد هر چه تسلط و آمادگی شما در سخن گفتن بیشتر شود اهمیت و کاربرد مکث و سکوت را بیشتر در می‌یابید.


مکث و سکوت مناسب گاهی پایان تفکر و نظری را اعلام می‌کند و گاهی فکر جدیدی ر ا برای بررسی خلق می‌کند و شاید تاثیری عاطفی به عبارت و جمله‌ القا کند.

مارک تواین(Mark Twain ، نویسده با ذوق و شوخ طبع و بذله‌گوی مشهور آمریکایی)


 می‌گوید:«کلمه و واژه مناسب و درست ممکن است نافذ و موثر باشد، اما هیچ کلمه و واژه‌ای موثرتر از یک لحظه سکوت مناسب و بجا نیست». او معتقد است که مکث بیجا نیز ممکن است موجب خنده و تمسخر شود.


لازم است که به سخنرانی‌های افراد مجرب و مشهور گوش کنیم و به شیوه‌های سکوت کردن آنها در بین گفتارشان برای القای حساس ترین ظرایف مفاهیم توجه کنیم.

وقتی می‌خواهید مکث کنید یادتان باشد که این مکث باید در بین بیان مفهوم مستقلی نباشد بلکه در پایان آن باشد در غیر این‌صورت شنونده و مخاطب خود را از پیامتان دور می‌کنید.


مهم‌تر از همه چیز اینکه هیچگاه از صداها مصوت های کشیده شده مانند: اَ «Uh»، اِ «eh» اوم «um»  در گفتارتان استفاده نکنید. این صداها موجب آزار می‌شوند و موجب تردید شنونده به هوشمندی و تعقل سخنران می‌گردد.


امیدوارم که براتون مفید واقع شده باشه.

اما شما بگین که در ادامه چه مبحثی از بازیگری براتون جذاب تره تا در مورد همون صحبت کنیم.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای مشاهده