خرید از سراسر دنیا


» متدهای بازیگری - این قسمت : متد استانیسلاوسکی (قسمت دوم)

متدهای بازیگری - این قسمت : متد استانیسلاوسکی (قسمت دوم)

ادامه قسمت اول :

در ادامه میخوانیم که :

 استانیسلاوسکی «مدعی است که در صحنه تئاتر حتی آشکارترین دروغ باید به حقیقت بدل شود تا بتوان بدان عنوانِ هنر بخشید برای ممکن ساختن این امر، هنرپیشه باید تخیلی پرورش یافته، سادگی و اعتماد کودکانه و نیز حساسیتی هنری نسبت به حقیقت نمایی داشته باشد، هم جسماً و هم روحاً ... زیرا همه اینها او را در دگرگون ساختنِ دروغِ صحنه ای خام و خشن به صورت ظریف ترین حقیقت تخیلی یاری می کند.»


 استانیسلاوسکی این کیفیات و توانایی های هنرپیشه را احساس حقیقت می نامد به عقیده او «این احساس در بر گیرنده ی بازی تخیل و تکوین ایمان اخلاق، متضمن بهترین دفاع ممکن در قبال دروغ پردازی صحنه ای و نیز متضمن درک تناسب، که ضامن سادگی کودکانه و صداقت احساس هنری است، می باشد.» 

استانیسلاوسکی خیلی زود کشف کرد که احساس حقیقت نیز همانند تمرکز حواس و نرمش عضلات، پیرو قانون تکامل است و می تواند با یک رشته تمرین به دست آید. او می گوید: «این توانایی تا آنجا وسعت می یابد که هیچ امری در صحنه رخ ندهد یا به بیان نیاید یا مشاهده نشود مگر اینکه ابتدا، از صافی احساس هنری حقیقت گذشته باشد.» 

به عقیده استانیسلاوسکی «بازی درست یعنی اینکه هنرپیشه در صحنه به نحوی درست، منطقی، مداوم و بنابر قوانین طبیعت آدمی، آن چنانکه نقشش ایجاب می کند و در انطباق کامل با آن، بیندیشد و عمل کند» همین که در این کار توفیق یابد، خود را در احساسات او سهیم خواهد کرد. یعنی به احساسات نقش راه خواهد یافت. به نظر استانیسلاوسکی این جریان و تعریف آن، مهمترین مقام را در هنر تئاتر داراست. زیرا جریان راه یابی به احساسات نقش، هنرپیشه را در انجام هدف اساسی هنر تئاتر یعنی خلق نقش ( تبلور زندگی و روح انسانی) یاری می کند. 

بنابراین سیستم استانیسلاوسکی کوششی است برای به کار گرفتن قوانین طبیعی آدمی، به منظور به کار انداختن قوای بیانی ناخودآگاه هنرپیشه. 

استانیسلاوسکی مدعی است که این قوانین به دقت کافی تصریح شده اند تا مورد مطالعه قرار گیرند و به یاری تکنیک روانی خود شامل عناصر بی شماری 3است  

که ده عنصر آن هسته (سیستم) مشهور او را تشکیل می دهند و عبارتند از: اگر، شرایط داده شده، تخیل، توجه، نرمش عضلانی، قطعات و هدف ها، حقیقت و ایمان، حافظه هیجانی، ارتباط. 

 استانیسلاوسکی بر این باور است «هنرپیشه باید از هرچیزی که قادر به تبیین آن نیست و مغایر با سرشت، منطق و عقل سلیم اوست، دوری کند زیرا اینها منجر به تحریف، بازی اغراق 0آمیز و دروغ پردازی می شود. این کیفیت هر چه بیشتر در صحنه محل بروز پیدا کند، برای حس حقیقت هنرپیشه زیان آورتر است چرا که حس حقیقت با دروغ فاسد و منحرف می شود هنرپیشه باید از اعتیاد به دروغ و تقلب در صحنه تئاتر بهراسد. هرگز نباید بگذارد تخم کجی در او ریشه بگیرد زیرا در غیر اینصورت همچون علف هرزه در وجودش ریشه دوانده و جوانه های لطیف حقیقت را خفه می کند»  

 




بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) مشاهده